کد مطلب:303600 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:159

حدود فدک
باید گفت كه فدك را دو نوع حد است یكی حد جغرافیایی كه موقعیت مكانی آن قبلاً در همین كتاب شرح داده شد و یكی هم حد معنوی كه شامل حاكمیت جهان اسلام است.

یاقوت حموی درمعجم البلدان در حرف فاء در ترجمه فدك می گوید: فدك دارای چشمه آب روان و درخت های خرما و از مدینه تا فدك مسافت دو روز یا سه روز راه بود.

در مجمع البحرین می نویسد: امیرالمومنین علی علیه السلام حدود فدك را اینگونه معین فرموده است: فدك دارای چهار حد است حد اول عریش مصر حد دوم سیف البحر حد سوم دومةالجندل حد چهارم جبل احد.

و قاضی نورالله شوشتری در كتاب مجالس از صاحب كتاب ظریف نقل می كند كه از امام كاظم علیه السلام حدود فدك را پرسیدند فرمود: حد اول عریش مصر، حد دوم دومةالجنول، حد سوم تیما و حد چهارم كوه احد.

و نیز در همان كتاب نقل شده كه روزی هارون الرشید به حضرت امام كاظم علیه السلام گفت حدود فدك را معین كن تا به شما واگذار كنم! كه می دانم در این امر به شما اهل بیت ظلم شده است امام علیه السلام فرمود اگر معین كنم آیا دلت راضی می شود كه حق ما را به من واگذار كنی؟ هارون سوگند یاد كرد آری به شما واگذار خواهم كرد!

امام علیه السلام فرمود: حد اول عدن، هارون رنگش تغییر كرد زیرا می داند كه امام علیه السلام حد واقعی فدك را كه حكومت امام معصوم علیه السلام است بیان می نماید. فلذا پرسید حد دوم امام علیه السلام فرمود: حد دوم سمرقند است رنگ هارون زردتر شد گفت حد بعدی؟ امام علیه السلام فرمود: حد سوم آفریقا در مغرب زمین رنگ هارون از غایت خشم قرمز و برافروخته شد و گفت حد چهارم؟ امام علیه السلام فرمود حد چهارم ارمنستان است رنگ هارون از شدت غضب سیاه شد و مدتی سر در پیش افكند بعد از آن سر برداشت و گفت: ای موسی بن جعفر تو حدود مملكت ما را نام بردی (و منظور امام علیه السلام این بود كه آنچه در تصرف شما است حق فرزندان فاطمه است و بنی عباس آن را غصب كرده اند آنگاه امام علیه السلام به هارون فرمود: من در آغاز به شما گفتم كه اگر بگویم راضی می شوی؟ و می دانستم كه دلت راضی نخواهد شد. اینجا بود كه كم كم كینه آن امام معصوم علیه السلام را در دل گرفت و تا آنجا آن حضرت را تعقیب كرد كه جز با كشتن آن حضرت رضا نداد و در نهایت آن امام مظلوم را به جرم حق گویی به شهادت رسانید. [1] .


[1] رياحين الشريعه ج308/1.